Stephan Ibsen/Ibsens Laboratorium ©️ 2018

Rammeverksted

‍En ‍del ‍av ‍min ‍virksomhet ‍er ‍et ‍rammeverksted. ‍Jeg ‍rammer ‍inn ‍bilder ‍for ‍andre ‍kunstnere, ‍jeg ‍rammer ‍inn ‍mine ‍egne ‍bilder, ‍og ‍jeg ‍rammer ‍inn ‍bilder ‍for ‍bedrifter ‍og ‍privatpersoner. ‍Mitt ‍fokus ‍er ‍at ‍resultatet ‍skal ‍bli ‍så ‍godt ‍som ‍mulig.


‍Når ‍et ‍bilde ‍skal ‍rammes ‍inn, ‍er ‍det ‍flere ‍saker ‍det ‍bør ‍tas ‍stilling ‍til. ‍Hvilke ‍valg ‍man ‍tar ‍i ‍prosessen ‍avhenger ‍av ‍bildets ‍egenart, ‍egen ‍smak, ‍hvor ‍bildet ‍skal ‍henge, ‍m.m.


‍Rammelist

‍Ved ‍valg ‍av ‍rammelist ‍er ‍det ‍mange ‍elementer ‍man ‍kan ‍tanke ‍på ‍og ‍ta ‍hensyn ‍til: ‍Hvilken ‍rammelist ‍passer ‍til ‍bildet? ‍Hva ‍liker ‍du? ‍Skal ‍man ‍prøve ‍å ‍hente ‍opp ‍en ‍spesifikk ‍farge ‍i ‍bildet ‍med ‍rammelisten? ‍Skal ‍rammen ‍være ‍nøytral, ‍løfte ‍bildet, ‍eller ‍være ‍underordnet? ‍Skal ‍listen ‍være ‍enkel, ‍eller ‍ha ‍ornamentikk? ‍Skal ‍den ‍være ‍smal ‍eller ‍bred? ‍Det ‍finnes ‍utrolig ‍mange ‍forskjellige ‍rammelister, ‍og ‍de ‍har ‍forskjellig ‍pris. ‍Jeg ‍har ‍i ‍overkant ‍av ‍200 ‍listprøver ‍på ‍veggene ‍mine, ‍og ‍jeg ‍har ‍kataloger ‍som ‍viser ‍flere ‍hundre ‍til. ‍Det ‍er ‍også ‍mulig ‍å ‍legge ‍til ‍en ‍avstandslist ‍mellom ‍glasset ‍og ‍passepartout/bildet. ‍Dette ‍vil ‍gi ‍en ‍dybdevirkning.


‍Passepartout

‍Hvis ‍bildet ‍skal ‍ha ‍passepartout, ‍så ‍har ‍jeg ‍mange ‍varianter ‍som ‍kan ‍prøves ‍på ‍bildet ‍i ‍verkstedet ‍mitt. ‍Forskjellige ‍farger, ‍med ‍struktur, ‍og ‍uten ‍struktur. ‍Hvor ‍mye ‍passepartout ‍det ‍skal ‍være ‍rundt ‍bildet ‍er ‍også ‍noe ‍man ‍må ‍forholde ‍seg ‍til.


‍Glass

‍Jeg ‍lagerfører ‍for ‍tiden ‍tre ‍forskjellige ‍glasstyper. ‍Vanlig ‍glass ‍er ‍det ‍rimeligste ‍og ‍enkleste ‍alternativet. ‍Et ‍bittelitt ‍dyrere ‍er ‍et ‍glass ‍med ‍et ‍uv-filter ‍som ‍fjerner ‍nettopp ‍uv-strålene ‍fra ‍lyset. ‍Dette ‍gjør ‍at ‍fargene ‍i ‍bildet ‍ikke ‍blir ‍ødelagt ‍av ‍sollyset ‍i ‍samme ‍grad ‍som ‍vanlig ‍glass. ‍Refleksfritt ‍glass ‍er ‍den ‍siste ‍typen ‍jeg ‍har ‍på ‍lager. ‍Dette ‍glasset ‍fjerner ‍mye ‍av ‍refleksene ‍i ‍forhold ‍til ‍vanlig ‍glass. ‍Helt ‍refleksfritt ‍er ‍det ‍ikke, ‍så ‍betegnelsen ‍er ‍litt ‍misvisende. ‍Men, ‍forskjellen ‍mellom ‍dette ‍og ‍vanlig ‍glass ‍er ‍stor. ‍Prisen ‍for ‍dette ‍glasset ‍er ‍endel ‍dyrere ‍enn ‍de ‍to ‍andre. ‍Det ‍finnes ‍også ‍et ‍glass ‍som ‍har ‍kombinasjonen ‍av ‍anti-uv ‍og ‍anti-refleks, ‍men ‍dette ‍er ‍såpass ‍kostbart ‍at ‍jeg ‍ikke ‍har ‍det ‍på ‍lager. ‍Det ‍kan ‍selvsagt ‍bestilles.


‍Lerret

‍Jeg ‍spenner ‍opp ‍lerret ‍på ‍blindrammer, ‍og ‍jeg ‍kan ‍selvsagt ‍sette ‍ramme ‍på ‍en ‍blindramme. ‍Blindrammer ‍kan ‍kuttes ‍på ‍mål ‍fra ‍20cm ‍og ‍opp ‍til ‍ganske ‍store ‍lengder. ‍Jeg ‍kan ‍også ‍lage ‍oppspendte ‍lerret ‍som ‍er ‍ferdig ‍grunnet ‍til ‍å ‍male ‍på.


‍Pris

‍«Hva ‍koster ‍det ‍å ‍ramme ‍inn ‍et ‍bilde?» ‍er ‍et ‍spørsmål ‍jeg ‍ofte ‍får. ‍Det ‍er ‍to ‍ting ‍som ‍hovedsakelig ‍er ‍utslagsgivende ‍for ‍sluttprisen ‍på ‍en ‍innramming; ‍størrelsen ‍på ‍bildet ‍og ‍materialvalg. ‍Jeg ‍bruker ‍et ‍kalkulasjonsprogram ‍hvor ‍jeg ‍legger ‍inn ‍bildets ‍mål ‍og ‍hvilke ‍materialer ‍du ‍som ‍kunde ‍velger. ‍Ut ‍av ‍dette ‍kommer ‍prisen ‍innrammingen ‍koster. ‍Det ‍er ‍helt ‍uforpliktende ‍å ‍komme ‍i ‍verkstedet ‍mitt ‍med ‍et ‍bilde, ‍velge ‍materialer, ‍og ‍få ‍et ‍pristilbud.

‍        Hvorfor ‍er ‍innramming ‍så ‍dyrt? ‍Det ‍er ‍ikke ‍dyrt, ‍men ‍jeg ‍er ‍enig ‍i ‍at ‍det ‍kan ‍være ‍mye ‍penger. ‍Mange ‍ganger ‍er ‍faktisk ‍innrammingen ‍dyrere ‍enn ‍bildet. ‍Prisen ‍på ‍en ‍innramming ‍skal ‍dekke ‍innkjøp ‍av ‍materialer ‍og ‍forsendelse ‍av ‍disse, ‍arbeidstiden ‍jeg ‍bruker, ‍husleie, ‍forsikringer, ‍innkjøp ‍og ‍vedlikehold ‍av ‍maskiner, ‍m.m. ‍På ‍toppen ‍av ‍dette ‍skal ‍staten ‍ha ‍merverdiavgift.


‍Innramming ‍er ‍kun ‍en ‍del ‍av ‍min ‍arbeidshverdag. ‍Jeg ‍synes ‍det ‍er ‍meningsfylt ‍og ‍avkoblende ‍å ‍lage ‍noe ‍med ‍hendene, ‍og ‍å ‍jobbe ‍med ‍kunst. ‍En ‍fin ‍del ‍av ‍jobben ‍er ‍å ‍se ‍ansiktet ‍til ‍kunden ‍når ‍bildet ‍blir ‍hentet.